Matchingtool voor Nationale Nederlanden
Financiële dienstverlener Nationale Nederlanden biedt producten en diensten aan meer dan 6 miljoen klanten in Nederland. Het is een van de grootste verzekeraars en vermogensbeheerders van Nederland. Zakelijke en particuliere klanten kunnen hier terecht voor dienstverlening op het gebied van verzekeringen, bankactiviteiten en beleggen. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale organisatie met Nederlandse oorsprong die al meer dan 175 jaar bestaat en actief is in 11 landen.
Handmatige werkzaamheden verminderd door het automatisch matchen van boekingen uit diverse stromen
Handmatige werkzaamheden verminderd door het automatisch matchen van boekingen uit diverse stromen
De dienstverlening van NN resulteert in diverse financiële stromen, zowel inkomsten als uitgaven. Elk kwartaal worden de uitgavenstromen vanuit verschillende systemen vergeleken om fouten en afwijkingen op te sporen.
Het handmatig vergelijken van tienduizenden boekingen uit verschillende stromen in Excel was een tijdrovend proces waar veel werknemers dagelijks mee bezig waren. Dit proces is nu aanzienlijk efficiënter dankzij een automatische matchingtool, ontwikkeld op basis van ons eigen Silicon Low Code platform. In deze applicatie worden de diverse stromen van boekingen uit e-ABS en SAP met elkaar vergeleken aan de hand van identificatiegegevens.
Eisen
Eisen en oplossingen
Oplossingen
Matchen van boekingen uit verschillende stromen
Elk kwartaal kunnen de boekingsdocumenten worden geüpload in de matchingtool. Nadat deze documenten zijn geïmporteerd, worden de individuele boekingen aan elkaar gekoppeld. De applicatie maakt gebruik van een match key om de boekingen aan elkaar te koppelen. De boekingen die overeenkomen, worden afgeletterd.
Indien een aantal boekingen niet overeenkomen, worden ze op een verschillenlijst geplaatst. Hierin matchen afstemmers van Nationale Nederlanden zelf de boekingen om een rekening courant ter review aan te bieden.
Overzichtelijke applicatie met gebruiksvriendelijke interface
Met de Silicon-applicatie is een moderne laag toegevoegd aan het werkproces, met diverse extra functionaliteiten. Voor de medewerkers van deze klant is het werken met de nieuwe applicatie aanzienlijk gebruiksvriendelijker dan het werken met grote Excel-bestanden met duizenden rijen. De gevonden verschilboekingen worden nu in één overzichtelijk scherm getoond, waardoor afstemmers gemakkelijk rijen kunnen selecteren om aan elkaar te koppelen.
Om managers een duidelijk overzicht te bieden van de voortgang, is dit te zien via duidelijke grafieken op het dashboard. Tevens is het mogelijk om zelf rapportages te genereren van specifieke gegevens. Alle acties die gebruikers uitvoeren, worden bijgehouden in logs.
Resultaat
- Tijdrovend proces van boekingen vergelijken is geautomatiseerd
- Management informatie beschikbaar in een overzichtelijk dashboard
Ook een project laten ontwikkelen?
Neem nu vrijblijvend contact op om uw mogelijkheden te bespreken!